Followers

Ahad, 14 Februari 2010

kenapalah mesti EGO???

Assalamualaikum w.b.t…
Salam untuk semua…

entry kali nie, berlainan skit. asyik duk 'pinjm' entry org je, boring gk.. huhu. ntah nape tetiba je timbul persoalan nie... kenapalah mesti EGO???


saya nak bawa sahabat-sahabat suma untuk fikir sejenak persoalan nie... Best sgt ke sifat 2??? Padahal kadang-kadang ia melemaskan emosi kita sendiri.. dan silap2 haribulan boleh memusnahkan diri kita… kita semua ni just manusia. manusia yang Allah bagi sedikit kelebihan berbanding dengan maklukNya yang lain… dan di taklifkan sebagai KHALIFAH di muka bumi nie… tapi, x di nafikn ramai yg EGO kn?


Fikirkanlah.. tak kan lah kerana dengan sedikit kelebihan tu, kita dan mula lupa diri. EGO… EGO dengan makluk lain. Peliknya EGO dengan makluk yang sejenis dengan kita sendiri plak tu.. Kita semua ni di jadikan dari tanah dan akan kembali ke tanah juga, mereka yang lain pun begitu juga. Sama dan tiada beza… tak de ape pun yang boleh kita banggakan…

Sampai bila la jugak kita boleh menjadi penghuni setia bumi ni? Sampai bila… akhirnya di tanah juga tempat kita… tak tau la kot kot ada yang boleh tongkat langit… or, boleh halang malaikat maut untuk cabut nyawa nya… klu boleh buat cm2, boleh la nak EGO dengan manusia lain. Tapi rasanya tak tercapai dek akal klu nak fikir logiknya…

Ada sesetengah orang cakap, “kita ni bukan maksum”… betul kata-kata tu, tapi cubala fikir, sebab pe ALLAH utusan kan nabi??? Sebab pe… klu bukan nak tunjuk contoh teladan yang baik kat kita… dah terang lagi bersuluh dah.. seperti di jelaskan dalam sepotong hadith nabi… “innama buith tu li utammi ma makarimal akhlak” maksudnya: “sesungguhnya aku di utuskan untuk menyempurnakan akhlak”…

So, renung-renungkanlah… ambil masa beberapa saat, cuba fikir, EGO kah kita?

p/s: entry nie sebagai peringatan untuk diri sy & kite sume … semoga apa yang baik di jadikan pedoman dan yang buruk sebagai sempadan… :)

komen dari sahabat2 di alu-alukan...

Enjoy your self… be da best muslim/ah!!!

2 ulasan:

  1. Salam ziarah....

    Bagus2 tulis entry idea sendiri... :)

    xelok EGO ni tu kan sifat syaitan...hihi

    BalasPadam
  2. salam.
    hmmm. kdg2 kte x sdr pun diri kte tu ego (mgkn kot). sbb pd die die act biase je. tp tu hy segelintir je la kot. :)

    BalasPadam

Typing Test

Visit the Typing Test and try!

Template by : kendhin x-template.blogspot.com