: WaRkaH WaNiTa :

Followers

Rabu, 30 Disember 2009

Kaedah pengiraan kemasukan ke IPTA kekal

PUTRAJAYA: Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengekalkan kaedah pengiraan markah merit 90 peratus akademik dan 10 peratus kokurikulum bagi kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bagi sesi 2010/2011.

Ketua Pengarah Pengajian Tinggi, Prof Datuk Dr Radin Umar Radin Sohadi, berkata ia akan membabitkan kemasukan ke IPTA bagi lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM), Matrikulasi dan setaraf.


Beliau berkata, pemberian markah 10 peratus bagi kokurikulum akan ditentukan oleh Kementerian Pelajaran selaku kementerian yang menyelaras penganjuran, pemantauan, penilaian dan pembabitan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah.
"Justeru, KPT akan terus menerima markah 10 peratus untuk dipadankan dengan markah akademik sebanyak 90 peratus yang diperoleh daripada agensi peperiksaan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia, Majlis Matrikulasi dan Lembaga Peperiksaan Malaysia bagi menghasilkan markah merit untuk pemilihan calon ke IPTA.

"Dasar perkongsian data KPT yang diguna pakai dengan agensi peperiksaan terbabit dan KPM juga dapat meningkatkan integriti dan kualiti penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, dilaporkan KPT akan menggunakan sistem pengiraan merit 30 peratus kokurikulum dan 70 peratus akademik dalam usaha memperkasakan kokurikulum di IPTA bagi melahirkan graduan berkualiti.
Bagaimanapun, Saifuddin berkata ia belum lagi dijadikan dasar kementerian itu dan kini dalam proses mengumpul maklum balas daripada orang ramai.

Selain itu, Radin Umar berkata kementerian juga sudah mengagihkan risalah lengkap ke semua sekolah menengah di seluruh negara mengenai dasar, cara permohonan dan kaedah pengiraan markah merit ke IPTA.

Katanya, pemohon juga digalakkan mendapatkan bimbingan, khidmat nasihat dan panduan jelas daripada guru bimbingan dan kaunseling di sekolah sebelum mengemukakan permohonan ke IPTA bagi sesi akademik 2010/2011.
SUMBER: BERITA HARIAN

0 ulasan:

Catat Ulasan

Typing Test

Visit the Typing Test and try!

Template by : kendhin x-template.blogspot.com