: WaRkaH WaNiTa :

Followers

Rabu, 30 Disember 2009

Insaniah Perkenal Pengajian Jarak Jauh Kewangan Islam


ALOR SETAR: Kolej Universiti Insaniah (Insaniah) bakal menjadikan Pusat Penyelidikan Ekonomi Islam (IERC), Universiti Raja Abdul Aziz di Jeddah sebagai pusat praktikal efisien bagi penuntut Ijazah Sarjana dan Doktor Falsafahnya, bermula Julai tahun depan.


Ini kerana, IERC mempunyai kelengkapan sempurna dalam penyediaan maklumat kewangan Islam seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat dan Jepun.

Dekan Kulliyyah Muamalat, Profesor Dr Wan Sulaiman Wan Yusoff, berkata Insaniah yang komited mewujudkan pengajian jarak jauh bagi jurusan Ekonomi, Perbankan dan Kewangan Islam melihat IERC sebagai pusat paling sesuai untuk tujuan itu.
"Dalam majlis menandatangani memorandum perjanjian persefahaman (MoU) di Langkawi, baru-baru ini, Insaniah bersetuju mengikat kontrak perkhidmatan dengan IERC berkenaan pertukaran penuntut yang bakal membuat kajian kursus masing-masing.

"Insaniah juga akan menentukan jumlah penuntut yang layak ke IERC berdasaran keperluan kerja kursus mereka bagi melahirkan graduan yang bermutu dan diiktiraf,” katanya, di sini.
Majlis menandatangani MoU itu dilakukan dengan Institut Latihan dan Penyelidikan Islam (IRTI) dan Bank Pembangunan Islam (IDB) antara Rektor Insaniah, Datuk Dr Jamil Osman dan Pengarah IRTI-IDB berpusat di Jeddah, Arab Saudi, Dr Bambang PS Brodjonegoro.
Hadir menyaksikan majlis perjanjian pertama kali itu ialah Menteri Besar Kedah yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Insaniah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.
Wan Sulaiman, berkata Insaniah juga bercadang untuk mengadakan majlis sidang ekonomi Islam kali kedua juga di Langkawi yang dijadualkan pada sama ada Julai atau September tahun depan bagi memantapkan kerjasama berterusan dengan IRTI-IDB.
"Insaniah juga komited untuk menjadikan sidang ekonomi Islam ini sebagai agenda tahunan sebagai antara cara memperkenalkan universiti di peringkat antarabangsa,” katanya.

SUMBER: http://www.kuin.edu.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

Typing Test

Visit the Typing Test and try!

Template by : kendhin x-template.blogspot.com